تبعیض در قیمت گذاری محصولات بزرگ راهسازی

عنوان 20 – شورای رقابت در سال های اخیر با وجود همه انتقادات و اعتراضات و گزارش ها مبنی بر افزایش زیان انباشته تولید، افزایش بدهی بانکی، زیان تولید و بدهی های سنگین از زنجیره تولید، همچنان به یکنواختی خود ادامه می دهد. در قیمت گذاری..

بر اساس آخرین داده های آماری، خودروسازان خسارت انباشته ای بالغ بر 164 هزار تومان را متحمل شده اند. ظاهراً این رقم عظیم برای این نهاد مهم نبوده و نیست. هنوز هم با همان سبک و سیاق قبلی و با سیستم فکری خودشان کار می کنند. هر چقدر هم که خودروسازان و متخصصان درباره عواقب این موضوع به آنها هشدار دادند، اعراب جایی نداشتند.

در غیر این صورت حداقل باید تغییری در روش قیمت گذاری، تحلیل و تحلیل قیمت توسط این موسسه ایجاد شود. اما در روند تصمیم گیری شورای رقابت نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد، بلکه همانطور که گفته شد ترفند دیگری را از آستین بیرون کشید و با قیمت شگفت انگیز همان محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور. ، باز هم باعث تعجب و نگرانی شد.

بحث سایپا و ایران خودرو در اینجا واقعاً مطرح نیست، زیرا این دو خودروساز طی سال‌های پس از امپراتوری این بدنه قیمت‌گذاری، با ضرر و زیان‌های مختلفی در تولید مرتبط بوده‌اند.

زیان 9 هزار میلیارد دلاری ایران خودرو و 6 هزار میلیاردی سایپا در سه ماهه نخست سال بخشی از فعالیت این موسسه است. در واقع 15 هزار میلیارد حاصل قیمت گذاری ابتدای سال است که با تحلیل و تحلیل دقیق مدعی شدند به آن رسیده اند.

حتی قیمت گذاری محصولات نصاب ها نیز می تواند مصداق بارز کار این نهاد باشد، البته کار شورای رقابت به نفع مصرف کنندگان است اما اساساً همه زیان ها از منابع دولتی و ملی گرفته می شود. با این حال، شورای رقابت سندی را ارائه کرد که در مورد آخرین قیمت گذاری محصولات دو خودروساز بزرگ کشور هیجان انگیز است.

این نمایندگی قدرتمند چندی پیش قیمت خودروهای شاهین اتومات سایپا، دنا پلاس توربو و تارا اتومات ایران خودرو را اعلام کرد. بر این اساس قیمت شاهین 614 میلیون و دو محصول «آهن خودرو»، «دنا توربو پلاس 540» و «تارا اتومات» 490 میلیون تومان است.

سوال اول این است که این قیمت ها با چه معیار و فرمولی تعیین می شود؟ البته اینجا بحثی از این یا آن خودروساز و محصولات خاص نیست، زیرا نه تنها این دو خودروساز، بلکه کل صنعت خودروی کشور از تصمیمات این سازمان سیاه و آبی متضرر خواهند شد. به موسسه برای آزادی.

بنابراین مسئله اصلی این است که چه فرمول و دیدگاهی تعیین کننده قیمت این محصول خواهد بود؟ آیا بحث کیفیت وجود دارد؟ آیا تفاوت فنی وجود دارد؟

در عین حال بررسی مشخصات فنی خودروهای مورد بحث نشان می دهد که دو محصول جاده آبی از نظر قدرت اسب بخار، گشتاور و مصرف سوخت در وضعیت بهتری قرار دارند.

اما چرا این قیمت گذاری به طرز عجیبی با ابهام و سوال ربط دارد؟… هیچکس از قصد این موسسه و دلیل اصلی این اقدام اطلاعی ندارد اما همیشه به خودروسازان نگاه می کردند.

از نظر شورای رقابت قیمت های تعیین شده مناسب است. با این حال، فراتر از چرایی و سوالات بی پاسخی که مطرح می شود، تاثیر این روش قیمت گذاری بر آینده تولید و بازار است.

اگر اختلاف قیمت کارخانه و بازار را در نظر بگیریم، در صورت عدم اصلاح آنها، بدون شک دو محصول آبی-آبی با شروع تقاضا رخ می دهد. در واقع از یک سو ممکن است بازار شاهین تحت تاثیر قرار گیرد و از سوی دیگر قیمت بازار افزایش یابد و فشار بر ایران خود را افزایش دهد.

در واقع به نظر می رسد در صورت عدم اصلاح این قیمت ها، صنعت خودروسازی کشور با نابسامانی ها و تلاطم های بازار بیش از پیش به سمت رشد گرایش پیدا کند.

در این شرایط لازم است شورای مسابقات یک بار در این زمینه شفاف صحبت کند تا زوایای تاریک رویداد مشخص شود.

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما