دعوت از مردم برای شرکت در شادپیمای

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی از برگزاری مراسم «راهپیمایی نشاط آور» این دوره در بوستان «آب و آتش» خبر داد و از تاثیر سنگین تحریم ها و تخصیص کم وام به عرصه هنر گفت. .

به گزارش ایسنا، کمتر از یک ماه به آغاز جشنواره تئاتر عروسکی تهران (مبارک) که هر دو سال یک بار برگزار می شود و مرضیه برومند که تا پایان سال گذشته شایعاتی مبنی بر استعفای این جشنواره در بر داشت باقی مانده است. ویرایشگر از جشنواره، این روزها پس از رفع برخی مشکلات و همراهی دوستان و همکارانش از پیر و جوان، خود را برای جشنواره آماده می کند. جشنواره ای که تفاوت مهم و محسوسی با دیگر رویدادهای هنری کشور دارد افتتاحیه آن است که چند سالی است با حضور خانواده ها، کودکان و عروسک ها در خیابان برگزار می شود.

برومند در گفت وگو با ایسنا، درباره برگزاری جشن جشنواره عروسکی که خودش این کلمه را برای آن انتخاب کرده است، گفت: در سال 93 پانزدهمین دوره این جشنواره نوعی آزمون بود، اگر چنین برنامه ای برگزار می شد چه اتفاقی می افتاد؟ چون معمولا چنین برنامه هایی که با شادی همراه باشد نداریم و راهپیمایی ها بیشتر به دلایل مذهبی، عزاداری و سیاسی برگزار می شود. برنامه ما در آن سال تجربه خوب و جالبی بود، زیرا با وجود موانعی که در خیابان ها اتفاق افتاد، افراد با خلقیات و عقاید مختلف بسیار حمایت کردند و دیدیم که وقتی صحبت از شادی و دلسوزی می شود، مردم حتی ازدحام و سد معبر می کنند.

وی افزود: در سال 95 برای مراسم افتتاحیه و راهپیمایی شادی که از تالار وحدت به سمت تئاتر شهر می رفت کمی برنامه ریزی و مسیر طولانی تری داشتیم و شگفت انگیز بود. در آن زمان حضور مردم فراتر از حد انتظار ما بود و حتی رئیس یونیما جهانی هم که همراه ما بود باور نمی کرد که چنین استقبالی در افتتاحیه جشنواره انجام شود، زیرا هرگز با این شور و شوق در هر کشوری به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران.

بخشی از مشکل جامعه عدم همدلی است

برومند خاطرنشان کرد: در کاری که برای جشنواره و به ویژه افتتاحیه انجام دادیم، همدلی زیادی در جامعه وجود داشت و این مهم است زیرا فکر می‌کنم بخشی از مشکل در شرایط فعلی عدم همدلی جامعه است و به فکر بخشش نیستند. مزایای بلند مدت در حالی که در سال های جنگ شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با اشاره به اینکه ترجیح می داد در جشنواره امسال که به طور رسمی از 10 تیرماه آغاز می شود، تابلوهای جشنواره و همچنین اجرا در نقاط مختلف تهران اجرا شود که غیرممکن است، درباره افتتاحیه جشنواره هفدهم گفت: همیشه دوست داشتم این جشنواره باید در خیابان باشد تا افرادی که اطلاعی از چنین جشنواره ای ندارند، ناگهان با آن روبرو شوند و ببینند که چه رویداد زیبا و شگفت انگیزی است، اما به جز مشکل ترافیک، مسائل و محدودیت های دیگری نیز در خیابان های تهران وجود دارد. که کمی برنامه های ما را تغییر خواهد داد.

مهمانی در باغ آب و آتش

دبیر این جشنواره با بیان اینکه افتتاحیه امسال مصادف با عید سعید قربان و یک روز مانده به تاریخ رسمی جشنواره است، ادامه داد: می خواستیم از میدان ولیعصر(عج) تا تئاتر شهر را دنبال کنیم. اما با توجه به تعطیلات مذهبی و همچنین موارد دیگری که هماهنگی و کسب اجازه را مشکل می کند. به همین دلیل وقتی پارک آب و آتش به ما پیشنهاد شد، موافقت کردیم و با وجود اینکه امکانات کافی در آنجا وجود ندارد، اما با حمایت شهر و مسئولان این پارک کار را انجام می دهیم.

به گفته برومند، مراسم افتتاحیه در روز عید سعید قربان از ساعت 17 تا 19 برگزار می شود و پس از آن تا عصر اجراهایی به نمایش در می آید و در این میان دست اندرکاران این جشنواره در تلاش برای نمایش نمایش های خیابانی هستند. برای عموم مردم هر شب از مقابل تئاتر شهر تا میدان بیرونی این مجموعه تئاتری که در کنار تالار حافظ قرار دارد و محل اصلی اجرای جشنواره است باید گرم و پر جنب و جوش باشد.

ما همچنان نگران پول جشنواره هستیم

برومند در بخشی دیگر از این گفت وگو درباره مسائل مالی و بودجه ای جشنواره و همچنین هزینه های بالای این جشنواره گفت: همیشه مبلغ کمی دریافت می کنیم اما خوشبختانه مدیران در پرداخت پول معطل نشدند. و اکنون که انتخاب نهایی مشاغل و گروه ها مشخص شده است قسمت دوم کمک هزینه را می دهیم. البته میزان کمک هزینه هر گروه با توجه به هزینه ها و ورود آنها از شهرستان متفاوت است و بر اساس نظر کارشناسان به گروه ها پول می دهیم تا مشکلات آنها کمتر شود.

وی تاکید کرد: اما همچنان نگرانی و تاکید وجود دارد که پولی نیست و کم لطفی افرادی که بودجه را تعیین می کنند و سپس بسیار کمتر از رقم اولیه تخصیص می دهند متاسفانه.

مدیر جشنواره تئاتر عروسکی درباره حضور گروه های خارجی و مشکلات ارزی نیز گفت: افزایش نرخ ارز روی کار ما تاثیر گذاشت به ویژه اینکه برخی گروه ها دستمزد بالایی داشتند و به تفاهم نرسیدیم. البته برخی گروه ها هم وقتی متوجه شدند مشکل داریم تخفیف دادند و برخی از سفارت ها هم حمایت خوبی کردند. اما امسال تعداد گروه های خارجی در جشنواره را کاهش دادیم و 6 اجرا از پنج کشور کرواسی، تایوان، افغانستان، هلند و فرانسه وجود دارد.

ترس گروهی از روس ها از جنگ در ایران!

برومند با تاکید بر اینکه «امسال به دلیل شرایط اقتصادی کمربندمان را محکم کردیم» ادامه داد: در حوزه تئاتر محیطی نمایش قابل توجهی که با استانداردها و فرهنگ ما سازگار باشد نداشتیم و فقط نمایش های ایرانی در اینجا نمایش داده می شود. اما برای یک صحنه می خواستیم اوبراتسف (از روسیه) را به ایران دعوت کنیم و با وجود اینکه 36 نفر بودند گروه بسیار گران بود و دستمزد بالا بود و سفارت روسیه همکاری نکرد، بالاخره رسیدیم. . موافقت شد اما ناگهان ناگهان بهانه هایی برای انصراف از جمله گرمای هوا و سن افراد گروه آوردند به همین دلیل متوجه ماجرا نشدیم زیرا حضور آنها از این نقطه برای ما مهم نبود. از دید

وی گفت: عقب نشینی گروه روسی در حالی اتفاق افتاد که گروه تئاتر فرانسه پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا با ارسال ایمیلی از سخنان آقای ترامپ عذرخواهی کردند و گفتند خوشحال می شوند به ایران بیایند و به آنها بدهند. تخفیف. در مورد حقوق شما اما گروه دیگری هم بودند که به دلیل رفتن یکی از اعضایش به آمریکا نگران بودند که سفرشان به ایران مشکلی پیش بیاید و به همین دلیل حضورشان لغو شد و هر کدام بخشی از مشکلات است. با تحریم ها که در جشنواره ها ظاهر می شود.

برومند با اشاره به اینکه البته این مسائل باعث همدلی برخی گروه های عروسکی خارجی با ایرانی ها شده است، افزود: امسال سعی کردیم تا حد امکان متفرق نشویم و حتی الامکان حضور گروه های خارجی در کنار آنها باشد. شرکت یا سفارتخانه ها انستیتوت گوته قرار بود امسال با گروه افغان همکاری کند اما به دلیل مشکلات مالی این کار صورت نگرفت و سال رو به بهبودی است و کار آنها افتخار ملی ماست.

آیا گروه های شهری رهبری می کنند؟

دبیر هفدهمین تئاتر عروسکی تهران در بخشی دیگر از این گفتگو درباره سطح کیفی آثار و تعجب برخی از داوران از دیدن برخی اجراها گفت: وقتی می شنوم ایروجی طهماسب خیلی برایم جالب است. می گوید آثار افتخارآمیزی دیده است، بسیار خوشحالم که توانستیم اینگونه سطح جشنواره را بالا ببریم، به خصوص که نکته مهم در بالا بردن این سطح، احساس همدلی گروه های هنری از جشنواره بود. کارکنان و اینکه آنها درک کردند که تیم اجرایی جشنواره چقدر به کارشان اهمیت می دهد.گروه های نمایشی بازی می کنند.

وی با اشاره به افزایش کیفیت آثار شهرستان به شوخی افزود: هر سال می گفتم باید به شهرستان سهمیه بدهیم چون ممکن است نتوانند با گروه های تهرانی رقابت کنند اما امسال باید سهمیه بدهیم. تهرانی ها و یکی از دلایل این اتفاق این است که در این سال ها گروه های شرکت کننده در جشنواره مراقب بودند و همچنین زمانی که داوران ما برای دیدن آثار به شهرستان ها می رفتند تا امکان داوری زنده وجود داشت. تاثیر بسزایی در روحیه گروه ها و بررسی آثار داشت، زیرا زمانی که آثار از نزدیک دیده شوند، می توان شرایط کاری و عملکرد آنها را نیز ارزیابی کرد.

وی یادآور شد: در دوره های قبل گروهی برای تمرین تماس می گرفتند و من سعی می کردم از طریق حوزه هنری یا کانون پرورش فکری تماس بگیرم و جایی برای آنها پیدا کنم اما این استثناها همه جا هست ایران. همینطور است و حتی گاهی بچه های شهرستانی هم در برخی موارد از تهرانی ها نمرات بهتری می گیرند.

برومند همچنین با بیان اینکه شرایطی را برای حضور کارگردانانی که آثارشان رد شده است به تهران و حضور در این جشنواره مهیا کرده است، خاطرنشان کرد: جشنواره نیز برای تبادل تجربه و یادگیری است و اگر کارگردانی نمایشگاهی داشته باشد بی معنی است. از شهرستان قبول می شود اگر کار نکند به جشنواره نمی آید. ضمن اینکه نظر ما این است که وقتی اجرای یک گروه در جشنواره تمام می شود، کارگردان در تهران بماند تا بقیه اجراها را ببیند.

جشنواره تئاتر عروسکی برای کودکان یا بزرگسالان؟

دبیر این جشنواره همچنین پاسخ داد که آیا در جشنواره آثاری وجود دارد که به تئاتر کوک و خانواده می پردازد؟ وی گفت: ما همیشه هشت اثر کودک و خانواده را با دعوت می پذیریم و قطعاً به آن سقف احترام می گذاریم و البته سعی می کنیم برنامه را به گونه ای تنظیم کنیم که هر بیننده ای بتواند اثری مرتبط با آن ها را ببیند و آن سفارش باید از حضور کودکان در سالن‌هایی که نمایش مناسب سن آنها نیست، پرهیز کرد و خود خانواده‌ها نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

مرضیه برومند با اشاره به اینکه نام جشنواره عروسکی این تصور را ایجاد می کند که جشنواره متعلق به کودکان است در حالی که تعداد آثار بزرگسالان بیشتر است، ادامه داد: همین 8 اثر برای کودکان و خانواده ها و 12 نمایش برای بزرگسالان نشان دهنده آنچه رویکرد است من چون اولویت در این جشنواره تئاتر و مفاهیم عمیق، فلسفی و اجتماعی است و حتی آثاری داریم که به راحتی می توانند در جشنواره تئاتر فجر امسال بدرخشند، مثل قبل.

وی افزود: همچنین رویکرد جشنواره این است که همه از آن لذت ببرند و من خیلی دوست داشتم که بخش کودک، خانواده و بزرگسال جشنواره را جدا کردم، مثلا برای هر کدام سه روز یا نمایش جداگانه گذاشتم و چون جدول هنوز بسته نشده است، نمی دانم چنین کاری امکان پذیر است یا نه.

برومند در پایان گفت: جشنواره امسال شامل چند بخش دیگر از جمله مهمان، جانبی و تجربی خواهد بود که کارگردانانی مانند افسانه زمانی و فربا دلیری نمایش های جدید خود را با نام های ترنج و چارلی و کارخانه شکلات سازی ارائه خواهند کرد. گنجانده شده اند. در بخش مهمان سازی» و در بخش تجربی آثار کوتاه 5 تا 15 دقیقه ای که در زمان های مختلف اجرا می شود و دو نمایش از عادل بزدود و آرش شریف زاده در صورت آماده بودن روی صحنه می رود.

خانواده ها دعوت می شوند

وی در پایان از خانواده و فرزندان دعوت کرد تا همزمان با عید سعید غدیر خم از ساعت 17:00 روز 10 مردادماه همراه با عروسک های خود به پارک “آب و آتش” بروند تا همه در جشن عید سعید غدیر خم شرکت کنند. -آدا. جشنواره تئاتر عروسکی تهران.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما