چشم انداز اقتصادی ایران تا پایان سال

عنوان 20- پیمان مولوی درباره چشم انداز اقتصادی ایران تا پایان سال 1402 گفت: تورم پایان سال را حداقل بر اساس نقدینگی و روند توسعه اقتصادی 40 درصد می بینم. میانگین دلار را بین 50 تا 52 هزار تومان می بینیم. در سایر بازارها با همین تورم حرکت خواهیم کرد. به جز بازار سهام که ممکن است در سال جاری کمی کمتر از نرخ تورم حرکت کند.

وی بیان کرد: در اقتصاد ایران شرایطی به وجود آمده که سیاست های مالی و پولی به درستی و در جای خود اجرا نمی شود. در مقطعی هستیم که سیاست های پولی و اعتباری به بن بست رسیده است، یعنی در صورت افزایش ناگهانی نرخ سود، شرکت ها با وضعیت بدتری مواجه خواهند شد. حتی اگر نرخ بهره افزایش پیدا نکند، نرخ بهره واقعی به شدت منفی خواهد ماند و چشم انداز تورم را افزایش می دهد. اکنون می بینید که سیستم وام دهی تقریبا متوقف شده است و فقط وام ها در حال تمدید هستند.

وی افزود: به نظر می رسد در نیمه دوم سال بانک ملی باید دو تا سه ماه وام های جدید پرداخت کند اما در اقتصاد خوب این وام ها به گروهی تعلق می گیرد که قدرت بیشتری دارند و بسیاری شرکت هایی که ریال واقعی دارند دچار مشکل خواهند شد.”

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در ادامه این تورم همه شرکت ها در نیمه دوم سال دچار مشکل سرمایه در گردش خواهند شد و این موضوع بسیاری از شرکت های ما را زمین گیر می کند.

مولوی تصریح کرد: این بدان معناست که رژیم فشاری که در حال حاضر بر ضریب رشد و پایه پولی تأثیر می گذارد و حرکت را کند می کند، بازنگری می شود و این شکاف بین نقدینگی و پایه پولی همگرا می شود و به سطح بالاتری می رسیم. به نقدینگی می رسیم که حدود 30 درصد کانال است. با حساب کانالی 30 درصد و نقدینگی ابتدای سال 1401 که 6 میلیون و 200 میلیون تومان بود، نقدینگی در پایان سال از مرز 8 میلیون و 200 میلیارد تومان عبور می کند. این نوید افزایش تورم با همان رشد اقتصادی 3.4 درصدی را برای سال می دهد.

وی خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است. تقریبا 2000000 میلیارد تومان نقدینگی خواهیم داشت. یعنی 40 میلیارد دلار نقدینگی ایجاد می کنیم./خبرآنلاین

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما