بازار مسکن از رکود تورم رنج می برد

عنوان 20- مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که سیر تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریور ماه سال جاری را نشان می دهد. اگرچه این آمار حکایت از کاهش قیمت مسکن در ماه های اخیر دارد، اما گزارش مرکز آمار از تورم حوزه مسکن از تورم 4.3 درصدی در مهرماه حکایت دارد. منصور غیبی، تحلیلگر بازار مسکن معتقد است این بازار رکود تورمی را تجربه کرده است.

مرکز آمار ایران هفته گذشته پس از 10 ماه سکوت آماری از توسعه بازار مسکن تهران منتشر کرد. بر این اساس قیمت مسکن از ابتدای سال جاری روند نسبتا نزولی را تجربه کرده است.

آمارها همچنین نشان می دهد متوسط ​​قیمت مسکن در تهران در سال جاری به متری 77 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در دی ماه سال گذشته متری 55 میلیون تومان برآورد شده بود. بنابراین می توان گفت اگرچه رکود معاملات منجر به کاهش نسبی قیمت ها در سال 1402 شد، اما نمودار مسکن نسبت به سال گذشته همچنان بالاست.

افزایش 100 درصدی قیمت مسکن از آذر 1401

منصور غیبی پژوهشگر مسکن در گفتگو با تجارت نیوز گفت: آنچه اکنون بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در حوزه مسکن می توان به آن اشاره کرد بحث افزایش قیمت از آذر 1401 تا شهریور 1402 است. از دسامبر 1401 قیمت مسکن به طور متوسط ​​تقریباً 100 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مهمتر از آن اینکه در برخی مناطق افزایش قیمت بیش از 100 درصد و در برخی دیگر کمتر از 60 درصد بوده است، این وضعیت نشان می دهد که تورم در جامعه اقتصادی همچنان تاثیر بسزایی در افزایش قیمت دارد. قیمت خدمات و کالاها از جمله مسکن

تاثیر سیاست های دولت بر بازار مسکن

غیبی همچنین در تشریح تاثیر برخی سیاست های دولت از جمله گفتار درمانی گفت: موارد مذکور نشان می دهد که رفتارهایی مانند گفتار درمانی و ارائه گزارش بدون آموزش در پیشنهاد کاهش قیمت در حوزه مسکن مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است.مقامات برخی وزرا 30 افت قیمت را 10 درصد تشخیص دادند اما داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که این کاهش کمتر از 10 درصد بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که با قیمت متعادل روانی در جامعه وارد بازار شده و در تدارک خرید و فروش بودند، بعید است که دوباره گزارش ندهند و در بازار سردرگمی مطلق و اقدام خریدار ایجاد شود. و چه از فروشنده باشد، همه چیز به محاق می رود».

گیبی همچنین توضیح داد: این موضوع نوعی بیماری در حوزه مسکن را نشان می دهد و جریان عادی فرآیند و معامله عمداً التهاب را به بازار تزریق می کند، این نوع اقدام بر خرید و فروش تأثیر می گذارد، شاخص ها و متغیرهایی که بر افزایش یا کاهش تأثیر می گذارد. در قیمت ها بازی های روانی و سیاسی و آمارهای نامعتبر به هم وصل می شود تا این رکود بر بازار حاکم شود و شاید در آینده شاهد رکود تورمی در اقتصاد مسکن باشیم.

این پژوهشگر مسکن تاکید کرد: اکنون فصل مناسبی برای خرید ملک و کالاهای مصرفی است و خریداران قبل از اینکه التهابات بیشتر بازار را تحت تاثیر قرار دهد باید اقدام کنند. بنابراین می توان گفت برخلاف تصور دولت، رکود راه درستی برای حل مشکلات بازار مسکن نیست و تاثیر این وضعیت بر بدنه این بخش از اقتصاد بیش از آن است. افزایش قیمت ها

دولت باید برای گذراندن آموزش ها و برنامه ریزی های ویژه و بهبود زیرساخت های مربوط به این بخش چاره اندیشی کند./خبرآنلاین

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما