علیریزو شجاعپور، سراینده شعر معروف «وطن» درگذشت


آفتاب نیوز :

استاد شجاع پور فارغ التحصیل حقوق و علوم اداری و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه در 29 اسفند 1321 در ازنا در خانواده بزرگان لرستان به دنیا آمد. او از کودکی با اشعار شاعران بزرگ آشنا شد و استعداد شعری خود را نشان داد و پس از سرودن اشعار عاشقانه و طنز در جوانی به تدریج به مفاهیم عمیق تری روی آورد و بیشتر اشعار او مربوط به ایران است. تاریخ، فرهنگ و تمدن و مسائل اجتماعی ایرانیان.

شجاعپور در تمام قالب های شعر فارسی و در سبک های قدیم و جدید مهارت داشت و اشعار متنوع و ارزشمندی را به گنجینه شعر و ادب فارسی افزود. مثنوی «وطن»، «عشق همیشگی من; ایران من، در بارگاه فردوسی و ساگینما؛ و شعر «رستم و سهراب» نیمایی از مهم ترین و مشهورترین آثار آن مرحوم است.

او همچنین غزلسرای چیره دست بود و اشعاری ناب و استوار با مضامین عرفانی، عاشقانه و اجتماعی سروده است. همکاری او با بانوی غنایی نوگرا و گرمان در اشعار سعدی، حافظ و شهریار از آثار برجسته شجاعپور است. وی همچنین پژوهش‌هایی درباره «شاهنوما» فردوسی و اشعار سعدی و حافظ داشت که برخی از آنها در شاهنامه و حافظ شناسی آن مرحوم منتشر یا ارائه شده است.

سه مجموعه شعر «نیم تمام» (1377)، «وطن، یعنی آخیمینجا، یعنی ایران» (1381) و «هنوز نیم تمام» (1399) همراه با بازنگری «شاهنامه» فردوسی (1380) و «بیژن». و منیژه» (1381) کتابهایی است که شوچاپور، البته اشعار و رساله، ادبیات و دست نوشته های تحقیقاتی منتشرنشده به جا مانده از آن مرحوم.

شعر معروف «وطن» که در سال 1369 توسط علیرضا عصور اجرا شد را می توان یک اثر شعر نامید: «وطن آن چه آباد است و چه خراب/ وطن این جاست، یعنی ایران».

زمان تشییع جنازه شجاعپور متعاقبا اعلام خواهد شد.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما