Verifying that you are not a robot...

بانک صادرات در حال ساماندهی ساختار و فعالیت های خود است

تیتر 20 – این روزها بانکداری مانند سایر مشاغل ماهر در حال هضم تحول دیجیتال است. مدیران تجاری که سعی در ایجاد فرهنگ چابکی دارند، به ویژه بر چابکی بانک ها تاکید دارند (Agile in Banking). ایجاد اصطلاحاتی مانند DNA قابل بازیافت در ادبیات مدیریت کسب و کار جهانی به این فرهنگ اشاره دارد. آنچه امروز DNA نامیده می شود، به زودی چارچوب بانکی «شعبه محور» و «سخت افزار محور» امروزی را تغییر خواهد داد. این دیگر موضوعی نیست که تغییرات چه زمانی انجام می شود. بلکه در مورد این است که بانک ها چگونه باید شروع به فعالیت کنند و از کدام بخش از DNA خود کلید چابکی را معرفی کنند. ضمناً در ادبیات رسمی اقتصاد تجارت ایران، چابکی بیشتر به مفهوم «تامین برق» مجهز است و مفهوم تغییرات کلان را بیان نمی کند.

چابک در BBVA اما تجربه جهانی نشان می دهد که چابک بودن به معنای ایجاد یک رهبری سازمانی هماهنگ در یک هسته نوآور است. بنابراین مدیریت تغییر از دیدگاه استراتژیک مدیریت بانک شروع می شود و به سطوح پایین تر می رسد. بررسی ساختار جدید بانک BBVA اسپانیا که 166 سال پیش وارد سیستم مالی شد و در حال حاضر بیش از 119000 کارمند در اسپانیا و سایر کشورها دارد، این نیاز را به خوبی نشان می دهد. در حال حاضر، این بانک دارای ارزش بازار بزرگ 45 میلیارد یورو است. سال گذشته حدود 25 میلیارد یورو درآمد داشت. این بانک در سال 2014 فرآیند آنچه را «جهادت» می‌نامد آغاز کرد، اما با شیوع کووید-19 آن را تسریع کرد. عملکرد ضعیف در شعب به دلیل خود محوری کارکنان و ناسازگاری با اصول بالادستی، فاصله بین استراتژی و تیم ها، عدم همسویی بین کسب و کار و فناوری، ساختار فنی شکننده، کارکنان گران و ناتوان. یکی از چیزهایی بود که این بانک را در همان سال 2019 که کوید متحمل شد، ساخت.

ظهور چابکی در صنعت اکنون، BBVA مفتخر است که اولین شرکت خدمات مالی بین‌المللی است که وظایف مرکزی را به شرکت‌های تابعه خود در سراسر جهان معرفی می‌کند، از جمله دفتر مرکزی که به تنهایی بیش از 33000 کارمند دارد. این بانک شعبه‌های سنتی را که اموری مانند درخواست‌های وام و موارد دیگر را رسیدگی و پردازش می‌کنند به یک سیستم فناوری متمرکز منتقل کرده است.

تا پیش از این، شعب با استانداردهایی اداره می شدند که مدیران اعمال می کردند. حتی یک رویه مشخص برای پردازش درخواست‌های مشتریان وجود نداشت و فرآیندهای اداری بسیار طولانی و پرهزینه بودند، اما این فرآیند در مرکز یک مرکز مرکزی مبتنی بر پلت‌فرم اتوماسیون متن‌باز خلاقانه توسعه‌یافته توسط شرکت فرانسوی Bonita یکپارچه شد. پیش‌بینی فرآیند با استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات ابری در عملیات شعب سنتی BBVA برای کاهش فعالیت‌های دستی، کاهش هزینه‌های عملیاتی تا 30 درصد، نظارت و پیگیری هوشمندانه پرونده‌های مشتریان و کاهش ریسک تخصیص اعتبار تا 30 درصد اجرا شد. تنها مزیت این تمرکز معقول منابع در پلت فرم Bonita این بود که درخواست های وام سریعتر از سایر بانک های BBVA پردازش می شد. به این ترتیب مدیریت ریسک، تایید مشتری، مدیریت هویت و ایجاد حساب بانکی از شعب سنتی حذف شده است. چنین مدیریت مرکزی خطرات پرهزینه بانکداری، تصمیم گیری بر اساس دانش ناقص و کارکنان پر هرج و مرج را آزاد کرد.

بانک صادرات در نگاهی نو در ایران نیز شاهد افزایش تعامل مدیران با چشم انداز جدید تاسیس نئوبانک (بانکداری نوین) هستیم. در نیمه دوم سال 1402 بانک صادرات نیز برای خود برنامه ریزی کرد. در این برنامه بهینه سازی شعب به منظور تسریع فعالیت های بانکی به منظور افزایش سهم بازار بانکی در 6 ماهه دوم سال پیش بینی شده است. البته با در نظر گرفتن تجربه جهانی.

به گفته «محسن سیف کوشگری» رئیس بانک صادرات، تغییراتی در ساختار و فعالیت بانک صادرات ایجاد می شود. با توجه به اینکه این بانک بیش از 2000 شعبه دارد و از نظر خدمات گسترده ترین شبکه بانکی محسوب می شود، طرح مذکور می تواند شبکه زیرساخت های سریع را به هم متصل کند.

راه‌اندازی سامانه چکنو برای تبدیل تلفن همراه به دسته چک تعاملی، راه‌اندازی شعبه مجازی سپهر برای دریافت کارت‌های سپهر، تسهیلات، افتتاح حساب، صورت‌حساب و خدمات چک (رفع آثار بد چک‌های برگشتی) و بهره‌مندی از سایر تعهدات، زمینه را برای تفکیک صادرات از بانکداری سنتی

اما از نظر استانداردهای بانکی «NEO»، نیازهای بانک صادرات باید با نیروهای فنی و آموزش دیده و نرم افزارهای توسعه یافته هماهنگ شود. در سال 1400 تعداد کارگران صادراتی به بیش از 24 هزار نفر رسید. در نتیجه پتانسیل این بانک بالاست.

ادغام ساختار فنی و انسانی شعب در مهارت‌های جدید که از طریق استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند مبتنی بر خدمات رایانش ابری و هوش مصنوعی شکل می‌گیرد، کارکنان صادرات را برای حل مسائل پیچیده مشارکت در سیستم مالی دیجیتال آماده می‌کند.

این تغییرات بخش های جدید منابع انسانی را ایجاد می کند که در قالب مدیریت نیازهای مشتری (خط مقدم)، کنترل منابع، مدیریت فرآیند و غیره قرار می گیرند. این تحول که با وجود تیم‌های متعدد، کوچک، سازنده و توانمند با اولویت‌های پویا (چند وظیفه‌ای) و ساختار دیجیتال چند بعدی مشخص می‌شود، هزینه‌های عملیاتی بانک صادرات را کاهش داده و منابع دیگر را آزاد می‌کند. (اعتبار، توسعه دیجیتال و غیره)

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما